Ersta Sköndal högskolas logotype
Marie Cederschiöld högskolas logotype

Studentwebben

Sök på Google

MENY

Socionomprogrammet

Här hittar du svar på frågor om socionomprogrammet. Svar på många frågor finns även på vår hemsida: här Länk till annan webbplats..

Var ges utbildningen?

Socionomprogrammet håller till vid campus Sköndal söder om Stockholm.
Herbert Widmans väg 12.

Hur många antas till socionomprogrammet?

80 studenter antas varje hösttermin.

Hur lång är utbildningen?

3,5 år, studierna bedrivs på helfart.

Vilka handlingar ska jag skicka in?

De handlingar du ska skicka in är de som krävs för behörighet (mer information om behörighet se ovan) till programmet. På www.antagning.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. finns mer information om vilka handlingar du ska skicka in.

När ska jag ansöka?

Ansökningen öppnar den 15 mars och sista dagen att söka är 15 april.

Hur ansöker jag till socionomprogrammet, 210 hp?

Du ansöker till socionomprogrammet via antagningsenheten www.antagning.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Söker du via intervjuantagningskvot måste du både göra en anmälan och registrering på vårt program på www.antagning.se samt göra intresseanmälan via en länk på vår hemsida som är öppen under samma tid som den nationella antagningsomgången för att söka via intervjukvoten. Blir du antagen via intervjukvoten får du besked om det på ditt konto på antagning.se där du tackar ja/nej till din plats. Behörighetskraven är samma som när du söker bara på betyg

Vad är det för behörighetskrav till socionomprogrammet, 210 hp?

För behörighet till socionomprogrammet krävs grundläggande behörighet till högskolestudier samt särskild behörighet: samhällskunskap A eller 1b/1a1+1a2 och Matematik 2a eller Matematik 2b eller Matematik 2c. Urvalsgrunder är betyg och högskoleprov. För mer information om behörighet se www.antagning.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Vår högskola har även en intervjuantagningskvot. Läs mer om intervjuantagning på www.esh.se/socionom Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

När får jag information om jag har kommit in på den sökta utbildningen?

Antagningsbeskedet får du via antagningsenheten (UHR, Universitets- och högskolerådet). Det första antagningsbeskedet för höstterminen får du i början av juli månad och det andra antagningsbeskedet får du i början av augusti.

Jag har kommit in på utbildningen. Hur får jag information om upprop etc?

Alla antagna får ett välkomstbrev per e-post med information om registrering, upprop, schema, litteratur och inloggning till våra plattform. Brevet skickas ut i nära anslutning till terminsstart.

Vad händer om jag inte kan komma på registrering och terminsupprop?

Om du får förhinder till att komma på registrering eller upprop är det viktigt att du hör av dig till studiehandläggarna innan, annars kan du förlora din plats.

Hur gör jag som har en reservplats?

Visar det sig att vi behöver ta in reserver kommer studiehandläggarna att ringa in de reserver som behövs. Det är viktigt att du har lämnat ditt telefonnummer i ansökan så att vi lätt kan nå dig. Får vi inte tag på dig fortsätter vi att ringa till nästa person i reservkön. Reservantagningen pågår ca två veckor in i terminen. Senare än så ringer vi inte in några fler.

Vilken information får jag som reserv?

Som reserv får du inte hem något informationsbrev från högskolan förrän du har blivit antagen, d.v.s. att studiehandläggaren har ringt dig och erbjudit en plats.

När startar utbildningen?

Höstterminen startar vecka 34.

Studieuppehåll och studieavbrott, vad är det?

Som student kan du ansöka om studieuppehåll om du skulle behöva ta en termin eller två ledigt från studierna. Ansökan kan du få av studiehandläggarna, hitta på högskolans lärplattform itslearning eller studentwebben. Studieavbrott innebär att du avsäger dig din plats på utbildningen och inte kan återkomma.

Länk till blankett om ansökan.

Obs! Har du precis blivit antagen till vårt program och vill du skjuta upp kursstarten ska du inte ansöka om studieavbrott. Istället ska du ansöka om anstånd, se nedan.

Jag har blivit antagen men kan inte börja studera nu. Kan jag skjuta upp studiestarten?

Anstånd med studiestart, vad betyder det?

Om du har blivit antagen på en utbildning men inte kan ta platsen i anspråk den termin som utbildningen startar har du möjlighet att få anstånd med studiestarten, det vill säga att man skjuter upp studiestarten.

Om du vill ansöka om anstånd ska du inte registrera dig på din utbildning! En ansökan om anstånd kan inte beviljas om studierna har påbörjats och du är registrerad i Ladok på kurs eller program. Är du registrerad på utbildningen ska du ansöka om studieuppehåll, se ovan.

Länk till blankett om ansökan.

Hur mycket verksamhetsförlagd utbildning är det på socionomprogrammet?

Verksamhetsförlagd utbildning sker löpande från termin 1. För detaljerad kursplan besök www.esh.se/socionom.

Jag har en funktionsnedsättning, kan jag få hjälp med mina studier?

Högskolan erbjuder alla studenter att studera på lika villkor i en tillgänglig studiemiljö. Läs mer här.

Senast uppdaterad: .

Copyright © 2022 Marie Cederschiöld högskola. Alla rättigheter reserverade